Compari.ro – GKI Digital:
Anul acesta cheltuim mai puțin pe cadouri de Crăciun

2021. November 4.

Situația epidemică nu este una favorabilă Crăciunului: plănuim să cumpărăm cadouri pentru doar 5 persoane în medie, cu un buget mai mic decât anul trecut, iar cumpărăturile online vor fi în centrul atenției și în acest an. Însă deficitul din ce în ce mai mare de marfă și creșterea continuă a prețurilor ar putea reprezenta o provocare pentru cumpărători – potrivit unui studiu recent realizat de Compari.ro, cel mai mare expert în cumpărături online din țară, care analizează pentru a șaptea oară planurile și obiceiurile de cumpărare a cadourilor de Crăciun ale populației adulte.

Bugetul de Crăciun din acest an este de 910 lei

Potrivit unui studiu recent Compari.ro, realizat pe un eșantion de 1.627 de persoane,  utilizatorii de internet din România vor cheltui în medie 910 lei pe cadourile de Crăciun în acest an, ceea ce reprezintă o scădere de aproximativ 17% față de anul 2020. Cheltuielile pentru cadourile de Crăciun pot reprezenta până și un sfert din venitul mediu lunar net pe gospodărie.

În 2021, cheltuiala medie pe cadou va fi de aproximativ 180 de lei, ceea ce este, de asemenea, sub cheltuiala medie pe cadou de anul trecut, cu aproximativ 40 de lei. Totuși, acest lucru nu este surprinzător, deoarece venitul mediu lunar net al gospodăriei a scăzut ușor (cu 8%) față de 2020. În comparație însă, încercăm să stabilim bugetul pentru cadourile de Crăciun astfel încât să nu schimbăm drastic valoarea cadourilor.

Nu crește numărul persoanelor cărora li se oferă cadouri: și în acest an oamenii dăruiesc cadouri exclusiv familiei apropiate.

În anii de dinaintea pandemiei, oamenii dăruiau cadou în medie unor 10-11 persoane, numărul acestora a scăzut la doar 5 în 2020. Nu se așteaptă ca lista persoanelor cărora li se oferă cadouri să se schimbe în acest an din cauza situației epidemice.

Așadar, și în acest an abordăm perioada sărbătorilor cu mai multă prudență.

Anul acesta, principalul grup de persoane care va primi cadouri va fi din nou familia apropiată: 64% dintre respondenți intenționează să cumpere un cadou pentru partenerul, soțul sau soția lor, în timp ce 52% intenționează să cumpere un cadou pentru copiii lor, 49% pentru mama lor și 32% pentru tatăl lor. În același timp, Crăciunul nu e complet fără bucuria copiilor: aproape 28% din cei 910 lei sunt destinați cadourilor pentru copii.

Produsele electronice de divertisment sunt din nou în centrul atenției pentru cumpărăturile de cadouri de Crăciun

În perioada Crăciunului de anul trecut COVID a redefinit, de asemenea, gama de produse de top, întrucât în urmă cu un an, primele trei categorii de cadouri au fost îmbrăcămintea (42%), telefoanele mobile, tabletele, accesoriile (35%) precum și produsele de amenajare a locuinței și bricolaj (32%).

Anul acesta, categoria de îmbrăcăminte și-a păstrat primul loc în clasamentul de popularitate (48%), dar categoria produselor electronice de divertisment a urcat pe locul al doilea (42% – anul trecut a fost de 20%). Iar categoria de telefoane mobile, tablete și accesorii a coborât la 39%, de pe locul doi pe locul trei.

Totul rămâne ca înainte: anul trecut, cumpărăturile online au fost un mare succes în shopping-ul de cadouri, anul acesta ne-am uita mai mult în mall-uri, dar forța de descurajare este puternică

În 2020, din cauza restricțiilor, cumpărăturile de cadouri de Crăciun s-au bazat mai mult pe vânzările online decât în orice alt an precedent. Comerțul cu amănuntul online din România a crescut cu 30%, în primul rând, datorită vânzărilor record de la sfârșitul anului, iar este de așteptat ca piața să-și continue creșterea în următorii ani.

Din păcate, țara încă nu poate răsufla ușurată, pandemia nu s-a terminat încă. Cu toate acestea, mai puțini cumpărători decât anul trecut au de gând să cumpere cadouri din magazinele online în perioada sărbătorilor din 2021 (2021: 66% versus 2020: 74%), în timp ce mai mulți cumpărători plănuiesc să cumpere din centre comerciale și mall-uri (2021: 51% versus 2020: 46%), sau din magazine tradiționale, magazine specializate și supermarketuri (2021: 31% versus 2020: 26%). Se pare că anul acesta populația ar urma să se implice mai mult în agitația cumpărăturilor de Crăciun, readucând spiritul de sărbătoare, însă planurile sunt încă modeste.

În preajma Crăciunului, Compari.ro vrea să-i ajute prioritar pe consumatori în cumpărarea online a tot ce își doresc. Pe lângă cele peste 12 milioane de oferte care îi inspiră deja pe vizitatori, anul acesta o funcție de selecție a cadourilor îi va ajuta să caute și să-și aleagă daruri personalizate pentru femei, bărbați și copii”, a declarat László Baka, director de marketing al celui mai mare site de comparare a prețurilor din România.

Deficitul de marfă și creșterea prețurilor, cea mai mare provocare pentru comerț în 2021

Cea mai puternică și mai aglomerată perioadă din fiecare an pentru comercianții cu amănuntul este în ultimele 6-8 săptămâni înainte de Crăciun, unde au loc și promoțiile de Black Friday. Cu toate acestea, în acest an, ar putea fi o idee bună să începeți să cumpărați cadouri cât mai curând posibil, deoarece lipsa drastică de stocuri și creșterea prețurilor au afectat comerțul încă de la începutul anului. Acest lucru s-a observat în special pe piața mărfurilor tehnice, cauzate de încetinirea producției asiatice ca o consecință directă a virusului și a încetinirii transportului maritim internațional. În multe categorii de produse există, de asemenea, opțiuni limitate. În concluzie, acest sezon de Crăciun poate fi mai scump și mai modest în ceea ce privește promoțiile și gama de produse față anul trecut. În același timp, se așteaptă ca promoțiile de Black Friday să se extindă pe parcursul lunii noiembrie.

Metodologie

Efectuarea cercetării a fost solicitată de Compari.ro și a fost realizată de GKI Digital în octombrie 2021. Sondajul a fost realizat prin colectarea online a datelor (CAWI), pe un eșantion de 1627 de respondenți. Conform metodei de colectare a datelor și a publicului-țintă atins, cercetarea reprezintă planurile de cumpărături de sărbători ale utilizatorilor activi de internet.