Anul acesta alocăm peste 1.100 de lei pentru cadourile de Crăciun

2020. December 3.

Compari.ro realizează de 6 ani încoace sondaje de Crăciun, întrebând utilizatorii de internet adulți despre pregătirea pentru perioada de sărbători și planurile de cumpărături de cadouri. Deși coronavirusul a avut un impact sever asupra cheltuielilor efectuate în cursul anului, a calendarului acestora și a situației veniturilor populației, vom găsi totuși o mulțime de cadouri sub pomul de Crăciun.

În acest an din cauza coronavirusului se reduce numărul celor cărora le vom oferii cadouri.

Ca un efect evident al pandemiei, în 2020 intenționăm să oferim cadouri de Crăciun unui număr mai mic de persoane. Se vor cumpăra cadouri mai ales pentru membrii familiei restrânse, 9 din 10 utilizatori de internet dorește cu siguranță să ofere cadouri celor mai apropiați. Faptul că nu se oferă cadouri rudelor mai îndepărtate, se explică prin afirmația, că sărbătoarea înseamnă bucuria a fi împreună, și nu cadourile sunt cele care contează, în timp ce în cazul cunoștințelor și colegilor de muncă, nu există nici un motiv concret de ce nu se oferă cadouri. În plus, distanța geografică, al doilea val al pandemiei și dificultățile financiare cauzate de pandemie afectează și disponibilitatea de cumpărare de cadouri și nici măcar nu este sigur că toți vor avea ocazia să se întâlnească personal în perioada sărbătorilor. Datorită factorilor de mai sus, în timp ce anul trecut ne pregăteam pentru o medie de 10-11 de persoane cu mai mici sau mai mari surprize, anul acesta această listă se limitează doar la aproximativ 5 persoane.

Datorită numărului mai mic a persoanelor cărora vom oferi cadouri, valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte poate crește semnificativ

Deși ne pregătim cu cadouri pentru mai puține persoane dragi, asta nu înseamnă că cheltuim mai puțin pe cadouri: anul acesta bugetul mediu pentru cadouri este mai mult de 1.100 de lei, care înseamnă o creștere de 12% față de datele din anul precedent. Ca urmare – ținând cont de reducerea cercului de persoane, cărora vom oferi cadouri – bugetul pentru un singur cadou a crescut semnificativ, ajungând chiar până la 220 de lei.

Cu toate acestea, cei care declară, că anul acesta vor cheltui mai puțin pe cadouri, în principal din cauza dificultăților financiare cauzate de epidemie (30%), a unui stil de viață mai economic (25%) sau poate deoarece cadoul în sine este mai puțin important (22%) și mai mult intenția este ceea ce contează cu adevărat.

În 2020, vom cheltui mai mult pe un cadou: dar ce alegem și pe ce bază?

La fel ca anul trecut, articolele de îmbrăcăminte (42%) și telefoanele mobile, tabletele și accesoriile acestora (35%) sunt cele mai populare categorii de produse oferite drept cadou, la care ne gândim atunci când oferim cadouri celor dragi. Articolele pentru casă și produsele de bricolaj au urcat pe locul trei cu 32%, dar aproape la fel de mulți se pregătesc și cu produse de frumusețe și cosmetice (30%). În comparație cu anul 2019 mult mai puține persoane intenționează să cumpere călătorii și diverse tichete, ceea ce se datorează cel mai probabil programelor și oportunităților de călătorie care au devenit incerte, imprevizibile din cauza virusului. A fost înregistrată însă o creștere a numărului de persoane care doresc să ofere drept cadou echipamente sportive care pot fi folosite și acasă.

La alegerea unui anumit produs, calitatea produsului (36%) este considerata de către cumpărători, ca cel mai important factor. În cazul categoriei de vârstă 18-24 de ani, se pune mai mult accent pe calitate (47%) și mai puțin pe preț (18%). Pentru cei cu vârsta cuprinsă între 50-59 (39%) și cei cu vârsta peste 60 de ani (37%), raportul preț-valoare al produsului este cel mai important criteriu, în timp ce pentru cei cu vârste între 25-29, contează prețul produsului (39%).

Promoțiile de Crăciun sunt precedate și în acest an de Black Friday din noiembrie

Momentul potrivit pentru a începe cumpărăturile de Crăciun este Black Friday, adică introducerea promoțiilor de Crăciun din acest an va fi în mod clar această inițiativă, care se îndepărtează tot mai mult de conceptul original și, în locul unei zi de vineri, se extinde cu o serie de promoții pe tot parcursul lunii noiembrie, cu mai multe puncte culminante.

În timpul promoțiilor Black Friday din noiembrie, mulți își vor cumpăra ceva și pentru uz propriu pe care oricum l-ar cumpăra, dar totuși acum îl pot achiziționa mai ieftin (58%). În cadrul promoțiilor, 34% ar dori, de asemenea, să cumpere cadouri de Crăciun, dar la 17% depinde și de promoții pentru ce ocazie va efectua cumpărăturile. Comercianții au evoluat, de asemenea, acest dublu efect, astfel încât promoțiile Black Friday din ultimii ani nu s-au concentrat adesea pe produsele de cadouri, considerate clasice.

În 2020, topul celor mai populare produse de Black Friday se poate schimba

În timpul promoțiilor Black Friday din ultimii ani, cele mai vândute produse erau de obicei articolele electronice, echipamentele IT și aparatele de uz casnic pe care oamenii le cumpărau în principal pentru uz propriu sau pentru familie. Anul acesta, această tendință se poate schimba oarecum, întrucât din cauza pandemiei cererea pentru laptopuri, televizoare inteligente și alte accesorii IT a atins un nivel maxim încă din primăvară. În timpul primului val al coronavirusului, mulți au fost nevoiți să-și facă cumpărăturile planificate pentru o perioadă ulterioară – sau chiar pentru cea de acum – a anului, multe achiziții suplimentare de produse din aceste categorii fiind făcute în primăvară. Cu toate acestea, „clasicii” vor continua să joace un rol semnificativ și în acest an în categoria produselor top și a ofertelor promovate, dar cu siguranță se va acorda atenție mai sporită telefoanelor mobile din segmentul mediu-inferior, jocurilor și electrocasnicelor mici și mijlocii.

Valoarea totală a cumpărăturilor planificate va fi cu siguranță mai mare din cauza creșterii cursului de schimb al euro, dar este de așteptat ca articolele cu prețuri mai mici să fie mai proeminente în rândul produselor populare, astfel încât, deși valorile coșurilor pot scădea în general față de 2019, numărul tranzacțiilor nu va fi mai mic, deci serviciile de curierat vor avea de lucru și anul acesta.

Putem găsi orice pe internet: de aici colectăm idei, tot de aici obținem și informații despre produse

Probabil că toți am întâmpinat problema alegerii cadourilor, căutării ideilor și, în majoritatea cazurilor, fiecare are propriul truc pentru a rezolva situația. Una dintre cele mai frecvente practici ale utilizatorilor de internet români (68%) este de a răsfoi permanent oferta magazinelor web pentru idei de cadouri. Dacă e vorba de cadou, atunci să fie o surpriză, deoarece doar 17% merg la sigur și întreabă persoana căreia urmează să-i ofere cadou, ce dorește să găsească sub bradul de Crăciun.

Site-urile de comparare a prețurilor pot facilita navigarea între produse și găsirea celor mai bune oferte, plasând pe al doilea loc aceste site-uri (59%), după ofertele magazinelor web în rândul celor care caută în internet cu ajutorul mijloacelor de informare prealabilă în vederea efectuării cumpărăturilor pentru sezonul de sărbători. În plus, motoarele de căutare pe internet (49%) și social media (42%) se remarcă ca mijloace de informare, cea din urmă fiind în acest sens o platformă mai populară în rândul tinerilor și femeilor.

În 2020, vom cumpăra cadourile și mai mult online

Nu există nicio schimbare semnificativă cu privire la modul și locul cumpărăturilor planificate: continuând tendința din anii precedenți, și anul acesta cel mai mulți (74%) au ales comenzile online și a magazinele web, iar pandemia a consolidat și mai mult această tendință. 49% dintre utilizatorii de internet care doresc să cumpere online intenționează să cumpere mai mult online mai ales din cauza pandemiei, în timp ce 61% dintre cumpărătorii care doresc să cumpere în mall-uri intenționează să viziteze mall-urile aglomerate mai puțin decât în anii precedenți.

Alegerea unui anumit magazin online este un proces bine gândit: în medie, un client ține cont de 5-6 aspecte atunci când alege una din numeroasele magazine online disponibile pe Internet. În afară de preț, factorii de apreciere includ, de exemplu, descrierile detaliate ale produselor, evaluările produselor, numărul de evaluări din partea cumpărătorilor, recenziile, precum și viteza de livrare.

Cu toate acestea, cea de a doua cea mai populară destinație de cumpărături sunt în continuare centrele comerciale, unde intenționează să meargă chiar și jumătate dintre cei întrebați. Mall-urile sunt urmate de magazine tradiționale, magazinele mici și magazinele de specialitate accesibile de pe stradă. Respondenții intenționează să cumpere în proporție similară cadouri din străinătate și în acest an (9% față de 8%), dar în valoare mai mică, în medie în valoare de 343 de lei.

În 2020, achiziționarea online a cadourilor ar putea fi o soluție mai bună și mai sigură decât oricând, dar nu merită să amânați cumpărăturile până în ultimul moment. Compari.ro facilitează în mod semnificativ compararea ofertelor și găsirea celui mai bun preț.